Tuesday, October 4, 2011

boleh kew sembahyang macam nie???


assalamualikum..

hari nie tak lah penat macam hari2 sebelum ni
kalo sebelom nie kne dressing lbh 20 pesakit..
haih
lenguh tangan ngan kaki
tapi ape kan daya kerja n amanah yang paling uatama..
tapi yang lbh xboleh nak lari lagi itu adalah satu kewajipan
subhanallah, maha suci Allah

piss... pisssss.... pisssssss
nie nak citer cikit
jeng3 suspen sikit haha
hurm
adalah seorang hamba ALLAH ini
seorang pesakit la..
aku saje je lah borak2 ngan pak cik nie
umor dah 50an
seorang pesara ustaz..
aku borak 2 dalm pukul 7.45malam la..
heehe semanyang maghrib belom lagi
bukan saje nak lewatkan tapi nak siapkan kerja dulu baru sembahyang
pak cik pesakit last untuk aku buat observation
dah ciap 2 baru borak la..
sambil2 catit kat observation chart
pak cik 2 tanye aku
"adik jap lagi balik ke?"
dengan bengap nye aku cakap "tak lah nak sembahyang. pak cik dah sembahyang?"
mesti ramai yang bertanye2 knp bengap plak kan?
yelah, maksud pak cik 2 seenarnya pkul 9 jap lagi aku balik ke..
haih
berbalik pada yang kami sembang 2..
si pak cik pom jawab la soalan aku 2..
"mane boleh nak sembahyang.. tengok nie (sambil tunjuk pada branula yang masokkan air) darah ada. pak cik pom sakit lagi"
tiba2 je jantung nie berhenti mengepam
kalo macam nie la aku dapat jawapan boleh LO terus nie..
haih
dengan penuh sopan santun dan dengan sedikit pengetahuan yang ada tentang bab2 solat waktu belajar kat sekolah tambah2 waktu tazkirah ustaz kat surau MRSM
aku pom bercerita lah..
"boleh solat pak cik xda masalah.. kalo ada darah kita boleh tukar plaster 2.. kalo jarum 2 biarkan aje.. darurat.."
dan panjang lagi lag aku citer
hehe
tapi..
sangat terkejut la aku nie coz cakap sakit..
tapi boleh pulak jalan ke bilik air
boleh pulak sembang banyak2
boleh pulak melilau
hurm,,
pakcik2

namun yang pasti bukan sorang sahaja yng tidak tahu..
mereka ingat bila sakit dan berada di hospital kewajipan pada yang Esa sudah tiada
semua diserahkan bulat2 pada doktor n nurse2
haih
bak kaate kawan saya "KUBUR MASING2 LA!!"
makne nye amalan dikira adalah asing2 bukan pada seorang sahaja..
hurm

berbalik pada pak cik2 pulak
lepas je aku bagitau pasal mcm mane nak solat..
dia pom mintak ditukarkan plaster n kain sarong baru..
dengan penuh nak cepat2 sebaba aku pom xsembahang maghrib lagi
aku pom mintak tolong sorang kawan untuk tukar pada pak cik 2..
aku pulak bergegas la ke surau..
nak sembahyang
nasihat orang lain tapi aku pom tak berapa betol juga..
macam mane la..
walau ape pom
aku rase sangat bertuah kerana dapat berkongsi ape yang aku tahu
balim je dari surau..
ak nampak pak cik 2 tengah solat
alhamdulilah
moga cahaya hidayah berterusan pada semua
(^^)

No comments:

Post a Comment