Thursday, December 1, 2011

UJIAN APAKAH INI???

assalamualaikum..
bagaimana hendak mulakan bicara ini ya???
aku berfikir sendiri..
mencari ayat2 yang sesuai supaya tidak menyentuh mana2 pihak..
(^^) mcm terok jew bunyik nyer kan??
hehe
tak ada apa lah!!

semalam, (31/11/11)
tengah syok layan aku layan fb,
tiba2 'lagu one in million' berkumandang di hp ku
menandakan mesej diterima
"SILA DATANG KE KELAS, PENYELARAS SEM DEPAN NAK JUMPA"
ape lagi bergegas la aku n romet ku ke kelas
sampai kat kelas, aku duduk jew dalam 5 minit penyelaras kami sampai
situasi dalam kelas teruja sebab ada pengajar yang sudi menjadi penyelaras kami
semua berada dalam keadaan bersedia mendengar ucapan  beliau..
tegak semacam jew..(^^)
'ehem3' berdehem pulak penyelaras aku nie. buat suspen ape!!!
"awak tahu tak saya tak suka jadi penyelaras awak semua???" ayat pertama yang keluar dari mulut penyelaras  kami sem depan..
barisan tegak tadi serentak menjadi layu setelah mendengar ayat tersebut..
hurm
agak2, ape yang kami fikir kan??
ape persepsi kami pada penyeleras yang baru??
sedarkah dia bahawa sem depan susah untuk dia menyiapkan kerja tanpa kerjasama dari sebakami??
tahukah dia sebahagian dari kami akan ambil lewa dengan beliau???
tidak sedarkah beliau dengan reaksion kami dengan ayat power tadi??
kebetulan aku beraa di barisan belakang sekali dalam kelas hari nie dapat melihat perubahan ketara dari kawan2 ku.. 
apatah lagi beliau yang berada di hadapan kelas??
entah lah..
ini belom permulaan nyer, tapi sudah begini suara, ayat dan nada nya..
entah apa yang mungkin terjadi di sem depan..
ku hanya mampu berdoa, moga Allah mempermudahkan cara.. 
InsyaAllah
tiba2, satu pengunguman diterima untuk berkumpul di dataran kerana ketua program kejururawatan hendak berjumpa..

(DATARAN)
kami program kejururawatan dari (group sem1 hingga sem3)
aku lah 2 salah seorang nyer..
dikumpulkan beramai2..
di tengah panas dari jam 11 pagi..
alsan diberi ialah kami tidak hadir kelas pada jam8.00 pagi..
tapi arahan yang diteri oleh kami pada 30/11/11 ialah kami tidak perlu hadir ke kelas kerana kelas batal.
tapi lain pula yang tejadi semalam..
(T.T)
denda yang kami terima adalah berbeza setiap sem..
sem1: mereka disuruh pamping dengan cara buku lima..
(alahai, dalam keadaan panas terik, permukaan dataran yang panas mereka mendapat habuan sebegitu?? berbaloi kah?? entah, tiada jawapan disini)
sem2: mereka disuruh berlari mengilingi dataran
(aduhai adik2 ku, kamu berpakaian seragam kejururawatan berlari?? program OT,FISIO,&X-RAY mentertawakan kamu, nampak kah kamu??)
sem3: aku lah nie..menerima arahan bergotong royong.. 
(alhamdulillah kami tidak menerima hukuman yang berat begitu )

selepas apa yang berlaku semalam,
aku berfikir sejenak..
mengambil masa menelaah diri..
tiba2 ada seorang hamba Allah ingin berbicara dengan ku..
lalu bertanya: apakah kata2 Rasullullah tentang 'sayang pada anak'??
aku terpana seketika.. apakah yang ingin dicari oleh nya??
setelah itu aku menjawab: seingat aku, pernah terbaca dalam sebuah buku bahawa

 Al-Aqraa bin harits melihat Nabi Muhammad SAW. mencium Al-Hasan r.a. lalu berkata, “Wahai Rasulullah, aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium mereka.” Rasulullah bersabda, “Aku tidak akan mengangkat engkau sebagai seorang pemimpin apabila Allah telah mencabut rasa kasih sayang dari hatimu. Barang siapa yang tidak memiliki rasa kasih sayang, nescaya dia tidak akan di sayangi.”
(kalau salah tolong betol kan ye!! TQ)

habis sahaja bicara ku, hamba Allah ini bertanya 'kita sebagai pelatih disini adakah anak2 kepada pengajar disini??'
aku menjawab "YA!"
senyuman sedekah diberikan pada ku..
lalu hamba Allah ini beredar memohon diri..
aku masih lagi terpinga2
mencari jawapan kenapa diberi soalan itu..

pagi ini aku tersedar
dan sekarang aku faham..
alhamdulillah..
(^^)

p/s: sebagai pengajar atau pun pelatih.. kita harus sayang menyayangi kerana Rasullullah TIDAK akan mengangkat kita sebagai seorang pemimpin jika tidak memiliki rasa kasih sayang.

2 comments:

  1. teringat zaman mrsm kena denda round maktab x pakai kasut ats tar jalan raya sebab x solat subuh kat surau...

    iAllah, rasa sayang itu nikmat..ya Allah tautkan hati2 kami:)

    ReplyDelete
  2. haha ye2 mas pom ingat lagi.. tapi ngat tak pasal ada yang warden tak bagi tido kat bilik sebaba buat bising.. hehe iAllah, mas sayang sahabat2 mas.. hehe ^^

    ReplyDelete